Ravinto- ja hyvinvointiluento pidettiin 20.3. Rastituvalla

Paimion Rasti järjesti jäsenistölleen ravinto- ja hyvinvointiluennon tiistaina 20.3.2018 Rastituvalla. Luennoitsijana toimi ravintoneuvoja Riitta Okkonen. Hänellä on kokemusta aiheesta Saksasta ja Suomesta yhteensä 20 vuoden ajalta. Lisäksi hän on omien sanojensa mukaan päässyt elämäntapamuutoksilla eroon kaikista lääkityksistä, joihin hän joutui terveytensä romahdettua vuosituhannen taitteessa.

Luennolla Okkonen painotti, että ihminen on kokonaisuus: Jotta ihminen voi hyvin, on ihmisen elämä oltava kaikin puolin tasapainossa. Karkeat osa-alueet ovat liikunta, ravinto, lepo, rentoutuminen ja ajatukset.
-Kaikkia osa-alueita ei voi kuitenkaan laittaa kerralla kuntoon, vaan on lähdettävä petraamaan yhtä-kahta osa-aluetta kerrallaan. Keho ei kestä liian rajuja äkillisiä muutoksia ja kärsivällisyyttä täytyy ihmisestä löytyä, muistuttaa Okkonen.
Hän antaa esimerkin nukkumisesta.
-Syvän unen sykli kulkee 60-90 minuutin välein. Ihmisen tulisi saavuttaa tämä 5 kertaa yössä. Iltatoimilla on suuri merkitys syvän unen saavutettavuuteen. Pari tuntia pitäisi antaa itselle aikaa rentoutua illalla ennen nukkumaanmenoa, Okkonen kertoo.
Okkonen mukaan ihminen tarvitsee myös yhden selkeän ”lepopäivän” viikossa pitääkseen mielen rentoutuneena.
-Nykypäivänä tämä on valitettavan harvinaista, kun elämä on selvästi muuttunut hektisemmäksi. Muutama vuosikymmen sitten esimerkiksi sunnuntailepo oli monelle itsestäänselvyys, hän muistuttaa.

Toinen vahva viesti Okkosella oli suolen toimivuus.
-Se on terveydessä kaiken a ja o. Suuri osa sairauksista on kiinni suoliston bakteerikannasta, tähdentää Olkkonen.

Hän kertoo viisi tärkeää kohtaa suoliston hyvinvoinnille. Lisäksi hän suosittelee tarkkailemaan ulostetta jatkuvasti. Ulosteen tulisi olla kuohkea, hajuton, eikä sen saisi jättää "jälkiä”.
1. Kuidun saanti
• Kuitu tuo tarpeettomat aineet pois suolistosta
• Syö esimerkiksi kasvikset mieluummin raakana
2. Veden juonti
• 2-3 litraa päivässä
3. Maitohappobakteerit
• Hapankaali
• Hapanmaitotuotteet (piimä, turkkilainen jogurtti)
4. Magnesium-kalsium tasapaino
• Suomalaisilla on puute magnesiumista
• Ummetus ja suonenvedot ei aukea ilman magnesiumia
• Magnesiumia tulisi aina ottaa kalsiumin ja D3-vitamiinin kanssa samaan aikaan
5. Liikunta
• Aktivoi suoliston

Ruokakaupassa asioidessa Okkosen vahva suositus on olla uskomatta valmistajien mainoksiin. Sen sijaan hän suosittelee itse perehtymään tuoteselosteisiin. Esimerkkeinä vältettävistä tuotteista hän mainitsee vehnän.
-Esimerkiksi teollisissa elintarvikkeissa vehnä on nykypäivänä niin huonossa muodossa, ettei se juuri ihmiskehossa muuta tee kuin nosta verensokeria, Okkonen muistuttaa.
-Vaihtakaa tavalliset vehnäjauhot spelttiin (alkuvehnä). Siinä on huomattavasti paremmat ravintoarvot ja se sopii leivontaankin siinä missä valkoinen vehnäkin, hän vinkkaa.

Okkonen kuitenkin muistutti, ettei tiukkapipoisella kurilla saavuteta hyvinvointia.
-Mentaaliasiat kuntoon, ja nauti elämästä, hän kiteytti lopuksi.

Kaiken kaikkiaan luento selkeästi herätti tunteita paikalla olleissa kuulijoissa – pitkälti luennoitsijan värikkään esitystyylin ansiosta. Etenkin ravintoaiheisia kysymyksiä tulvi luennon aikana ja sen loputtua.
Tweet